Gezond eten: praktische tips voor het dagelijks leven Er is al veel gezegd over gezonde voeding - en hoe de juiste keuze van wat je op je bord legt een bondgenoot kan zijn in het verbeteren van de gezondheid van het lichaam, het vermijden van problemen zoals hoge bloeddruk, hoog cholesterolgehalte en zelfs kanker. Alleen op die manier is het mogelijk de kwaliteit van het leven in zijn geheel te verbeteren. Weet je precies hoe voedsel een bondgenoot kan zijn voor jouw welzijn? En toch, welke tips kunnen jouw gezondheid en jouw levenskwaliteit verbeteren? Lees verder en bekijk de belangrijke tips die wij voor je hebben opgesomd!

1. Voorkeur voor natuurlijk voedsel

Door de drukte van alledag denken we niet altijd na over wat we consumeren. Het gevolg hiervan is het misbruik van bewerkte voedingsmiddelen, die hoge doses natrium, suiker en verzadigde vetten kunnen bevatten. Naast conserveringsmiddelen en andere chemische producten die de gezondheid van ons lichaam in gevaar kunnen brengen. Het ideaal is, waar mogelijk, de voorkeur te geven aan natuurlijke voeding, met intelligente vervangingen. Geef bijvoorbeeld de voorkeur aan een mager stuk vlees in plaats van geïndustrialiseerde hamburgers te eten, of maak thuis jouw eigen hamburger. Hetzelfde geldt voor kruiden. Stop met het gebruik van geïndustrialiseerde vleesbouillons en geef meer smaak aan jouw recepten met natuurlijke kruiden, zoals basilicum en oregano, maar ook ui en knoflook.

2. Leer de etiketten lezen

Het is niet altijd mogelijk om bewerkte voedingsmiddelen te vermijden. Maar dat betekent niet dat je niet meer natuurlijke producten zult vinden die goed zijn voor je gezondheid. Om te weten wat je eet, moet je leren etiketten te lezen. Het eerste ingrediënt is het ingrediënt dat in de grootste hoeveelheid in het product aanwezig is en het laatste ingrediënt is het ingrediënt met de kleinste hoeveelheid. Als je dus een volkorenbrood koopt, is het zeer belangrijk dat het eerste ingrediënt volkorenmeel is en niet tarwemeel. Let daarnaast ook op de voedingswaarden en kijk of het product een goede verdeling heeft tussen koolhydraten en eiwitten, evenals de hoeveelheid natrium en suiker.

3. Vermijd overmatig zout en suiker

Een teveel aan zout en suiker zijn de grootste vijanden van degenen die gezonder willen eten. Overmatig gebruik van natrium (zout) kan leiden tot ernstige problemen, met name hypertensie. Vergeet niet dat natrium niet alleen aanwezig is in keukenzout, maar ook in bewerkte voedingsmiddelen zoals frisdranken, koekjes, biscuits, pasta en worstjes. Daarom is het altijd belangrijk deze informatie op het etiket te controleren. Een teveel aan suiker kan ook schadelijk zijn, omdat het de werking van de alvleesklier en de regulering van insuline beïnvloedt - iets wat zeer slecht is, zowel voor diabetici als voor degenen die aanleg hebben voor de ziekte.

4. Verhoog jouw fruitconsumptie

Vruchten zijn rijk aan vitaminen en belangrijke mineralen, helpen bij de hydratatie en zijn rijk aan vezels, wat de werking van de darmen bevordert. Ideaal is een dagelijkse consumptie van 3 tot 5 porties, verdeeld over ontbijt en tussendoortjes. Om te voorkomen dat je zich verveelt, moet je investeren in afwisseling, er zijn immers veel fruit opties. Kijk altijd uit naar seizoensfruit, dat zal je ook helpen geld te besparen.