Stoppen met sporten of trainen bij spierpijn of doorgaan?
Spierpijn en stijve spieren tijdens of na het sporten, we hebben er allemaal al wel eens last van. Dé vraag hierbij is wat je dan best doet bij spierpijn: stoppen met sporten of gewoon doorgaan?

Spierpijn tijdens het sporten: Geen behandeling
Massages, ijsbehandelingen, compressie aanbrengen, voeding eten met meer eiwitten, aangepaste rekoefeningen of het slikken van voedingssupplementen. De lijst met beschikbare behandelingen tegen spierpijn of stijve spieren kent iedere (recreatieve) sporter. Toch is er wetenschappelijk geen enkele behandeling tegen spierpijn doeltreffend. Dat betekent niet dat je geen voordeel kunt halen uit spierpijn en spierbeschadigingen. Alles heeft voor- en nadelen, zelfs spierpijn en stijve spieren;

Betere doorbloeding voor sneller spierherstel
Wanneer je er goed bij voelt is de beste reactie bij spierpijn om te blijven sporten en trainen. Maar dan wel op de juiste manier. Door je pijnlijke spieren voldoend ete laten rusten voor een snel herstel en andere spiergroepen te trainen dan diegene die je gewend bent. Door op deze manier te blijven sporten zorg je voor de beste bloedcirculatie en doorbloeding. Dat stimuleert je spierherstel.  Door zo te blijven bewegen voorkom je ook vervelende spierstijfheid.

Doorgaan bij spierpijn tijdens het sporten

Pijnlijke en- of stijve spieren zijn het gevolg van kleine spierbeschadigingen. Daarmee blijven sporten zorgt gelukkig niet voor erger.  Wanneer je op dezelfde manier blijft trainen en je het daarbij moeilijk hebt kunnen echter wél ernstigere problemen ontstaan. Je zult ook lang niet meer dezelfde resultaten uit je training halen dan voor je spierpijn.

Geen reden om helemaal niet te sporten bij spierpijn tijdens het sporten
Toch is spierpijn geen reden om helemaal niet te sporten. Dan zul je na iedere training last blijven hebben van spierpijn en stijve spieren. Bij kleine spierbeschadigingen  en andere spieren aan het werk te zetten, zorgt je lichaam zelf voor een sneller spierherstel. Door een sneller spierherstel kweek je zelfs sterkere spieren. Het is dus helemaal geen goed idee om met spierpijn als gevolg van kleine spierbeschadigingen helemaal niet te trainen. Hou de tijd tussen twee trainingen zo beperkt mogelijk.

Spierpijn voorkomen
Gelukkig kun je zelf veel doen om spierpijn zoveel mogelijk te voorkomen. In de eerste plaats door regelmatig te trainen bijvoorbeeld. Eén keer trainen per week is te weinig. Dan is de kans groot dat je iedere keer last hebt van spierpijn en stijve spieren. Met een training per week duurt je spierherstel te lang. Hoe regelmatiger je sport, hoe minder spierpijn je zult hebben. Toch is spierpijn ook nuttig, en heeft het zijn voordelen. Spierpijn is nodig om sterkere spieren te krijgen en betere prestaties te leveren.

Conclusie
Met spierpijn kun je blijven sporten, op voorwaarde dat je andere spieren en spiergroepen traint dan gewoonlijk doet en door minder zwaar te trainen. Een goede balans tussen inspanningen en rust is de beste manier voor een snel spierherstel.