9 tips om snel en gezond af te vallen
9 tips om snel en gezond af te vallen
Om op een gezonde manier af te vallen is het noodzakelijk dat het lichaam meer calorieën verbrandt dan het verbruikt. Daarom zijn de twee belangrijkste maatregelen om het ideale gewicht te bereiken, het aanpassen van de eetgewoonten en het beoefenen van lichaamsbeweging. Maar dit moet geleidelijk gebeuren en met een gezond en gevarieerd menu.

Bekijk hier enkele waardevolle tips om op een gezond afvallen:


1. Eet vetverbrandend voedsel
Sommige voedingsmiddelen helpen je afvallen omdat ze de vetverbranding stimuleren. Hibiscus thee, lychee, braambes meel zijn er bij.


2. Drink 2 liter water per dag
Het consumeren van de juiste vloeistoffen draagt veel bij om op een gezonde manier af te vallen. Aanbevolen wordt 30 à 35 ml vocht per kg lichaamsgewicht in te nemen, wat gemiddeld neerkomt op ongeveer 2 liter per dag.


3. Voedingsmiddelen die het verzadigingsgevoel verhogen
Voedingsmiddelen die rijk zijn aan vezels zorgen voor een grotere verzadiging, waardoor het langer duurt voordat je honger krijgt, wat helpt bij het afvallen. De belangrijkste bronnen van vezels zijn: fruit, volle granen, zoals rijst, tarwe, rogge, gerst en haver.

Peulvruchten, zoals bonen, linzen en erwten, bevatten ook goede hoeveelheden vezels. Zaden, zoals chia-, lijnzaad- en pompoenzaad, bevatten ook vezels.


4. Voedingsmiddelen die de stofwisseling versnellen
Voedingsmiddelen met een thermogene werking stimuleren een grotere calorieverbranding. De belangrijkste thermogene voedingsmiddelen zijn: peper, groene thee, kaneel, gember en koffie.


5. Investeer in een evenwichtige en gevarieerde maaltijd
Een gezonde voeding vereist een evenwicht tussen voedingsstoffen en een verscheidenheid aan voedingsmiddelen. Het is de moeite waard om te investeren in fruit, groenten en groenvoer. Vergeet niet het menu aan te vullen met verschillende vleessoorten, granen, peulvruchten (bonen, linzen), melk en zuivelproducten, essentiële voedingsgroepen voor de dagelijkse voeding.


6. Vermijd beperkende diëten
Diëten waarbij drastisch wordt gesneden in het aantal calorieën of in een specifiek bestanddeel, zoals koolhydraten, worden als restrictief beschouwd. Om in goede gezondheid af te vallen wordt verwacht dat je tussen een halve kilo en een kilo per week afvalt. Meer dan dat kan een teken zijn dat je niet het meest geschikte dieet volgt.

Een monotoon dieet met weinig variatie in de voeding levert niet alle voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft, en kan zelfs de immuniteit aantasten en het lichaam kwetsbaarder maken voor ziekten. Shake-diëten, glutenvrije diëten en soepdieet zijn enkele voorbeelden van beperkende diëten.


7. Investeer in thee die je helpt gewicht te verliezen
Sommige dranken, zoals groene thee, zwarte thee en kaneelthee stimuleren de verbranding van calorieën. Terwijl hibiscusthee bijdraagt tot minder vetophoping in de buik.


8. Oefen vetverbrandende oefeningen
De Wereldgezondheidsorganisatie beveelt aan ten minste 150 minuten per week matig te bewegen om als actief te worden beschouwd. Met andere woorden, als je drie dagen per week een uur oefent (180 minuten), zult je dit doel al overschrijden!

Om vet te verbranden en gewicht te verliezen is het belangrijk te investeren in aërobe activiteiten zoals: wandelen, joggen, fietsen, dansen, zwemmen, onder andere.


9. Beperk de consumptie van zout en suiker
Zout is de voornaamste bron van natrium, een mineraal dat in overmaat in het organisme het risico op hypertensie en het vasthouden van vocht verhoogt. Overmatig verbruikte suiker leidt tot vetophoping, vooral in de buikstreek.

Bronnen van enkelvoudige koolhydraten zijn rijk aan suiker. Daaronder zijn: suiker, frisdranken, snoep en producten met veel witte bloem, zoals brood, pasta en gebak.