Superfoods zijn voedingsmiddelen met een zeer hoge voedingsdichtheid. Dat betekent dat ze rijk zijn aan mineralen, voedingsstoffen en antioxidanten. Antioxidanten helpen het risico op ernstige gezondheidsproblemen zoals hartaandoeningen, kanker, artritis, luchtwegaandoeningen, immuundeficiëntie, emfyseem en de ziekte van Parkinson te verlagen. Ze helpen ook om je organen te beschermen tegen gifstoffen, verlagen het cholesterolgehalte, voorkomen spijsverteringsproblemen, reguleren de stofwisseling en verminderen ontstekingen.

 

Antioxidanten zijn belangrijk voor het behoud van je algehele gezondheid en levensduur, omdat ze helpen bij het neutraliseren van vrije radicalen in ons lichaam. Vrije radicalen zijn van nature voorkomende stoffen in ons lichaam, maar ze vallen vet, eiwitten en DNA in onze cellen aan, wat kan leiden tot verschillende ziekten en de tekenen van veroudering kan versnellen.

 

Wanneer superfoods worden opgenomen in een uitgebalanceerd dieet, kunnen ze veel gezondheidsvoordelen opleveren, vooral de gezondheid van het hart, gewichtsverlies, het energieniveau verhogen en de tekenen van veroudering verminderen.



Eet deze superfoods om je gezondheid te verbeteren

Dus, wat zijn superfoods precies? Hier is een lijst met de krachtigste superfoods die je in een uitgebalanceerd dieet moet opnemen:



Avocado's

Deze groene vruchten helpen bij het reguleren van de bloeddruk, bloedsuikerspiegel en magnesiumtekort (wat het risico op diabetes type 2 verhoogt). Ze helpen je lichaam ook om carotenoïden (plantenpigmenten) te absorberen, die veel vitamine A bevatten. Deze vitamine is gekoppeld aan het verminderen van het risico op kanker, hartaandoeningen en oogdegeneratie.

 

Granaatappels

Granaatappels zijn een indrukwekkende ontstekingsremmer. Chronische ontsteking is een van de belangrijkste oorzaken van veel ernstige ziekten. Dat betekent dat deze kleine, pittige bessen de gezondheid van het hart helpen versterken en het risico op hart- en vaatziekten, kanker, diabetes type 2 en zelfs obesitas verlagen.

 

Bosbessen, aardbeien, frambozen, bramen en verse veenbessen

Terwijl bosbessen bovenaan de lijst staan met de hoogste antioxidanten, helpt elk van deze bessen kankerverwekkende vrije radicalen af te weren. Ze kunnen ook helpen het risico op diabetes, hartaandoeningen en andere degeneratieve ziekten zoals de ziekte van Alzheimer te verlagen.



Donkergroene bladgroenten

Spinazie, boerenkool en broccoli zitten boordevol vezels, waardoor je langer een vol gevoel hebt. Ze helpen ook het risico op kanker, hartaanvallen, beroertes en zelfs bepaalde geboorteafwijkingen te verlagen, omdat ze een uitstekende bron zijn van vezels, foliumzuur, vitamine C en K en de mineralen ijzer en calcium.

 

Knoflook en uien

Deze groenten bieden krachtige gezondheidsvoordelen dankzij hun hoge gehalte aan vitamine C en B6, foliumzuur en kalium. Ze kunnen helpen het risico op kanker, diabetes, hoog cholesterol en hoge bloeddruk te verlagen.
Door deze superfoods (en meer) te combineren met een gezond, uitgebalanceerd dieet, verbetert je algehele gezondheid, stimuleert je immuunsysteem en verlaagt het risico op hartaandoeningen en kanker.

 

Hoe je meer superfoods in je dieet kunt stoppen

Het is gemakkelijk om overweldigd te raken als je aan een nieuw dieet begint. Daarom is het sterk aan te raden om kleine veranderingen in het dieet aan te brengen totdat ze een dagelijkse gewoonte worden. Je kunt proberen volle granen te kiezen boven geraffineerde granen of te snacken met een selectie fruit in plaats van chips of chocolaatjes. Smoothies zijn een ander lekker tussendoortje of ontbijtalternatief waarmee je extra fruit, yoghurt, boerenkool of spinazie kunt binnenkrijgen.