Zijn noten en pinda's gezond?
De ene soort noten is al wat gezonder dan de andere, maar allemaal hebben ze een hoge voedingswaarde en zijn ze rijk aan gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen, voedingsvezels, gezonde vetten en eiwitten. En ja, ook pinda's zijn gezond, hoewel ze botanisch helemaal niet bij noten maar bij peulvruchten thuis horen. Ze zijn dus verwant met erwten, bonen, groentekiemen, maïs, kapucijner, linzen en kikkererwten. En precies zoals noten, zijn ook pinda's geen dikmaker. Integendeel, dankzij hun gezonde vetten helpen ze ons zelfs meer opgeslagen vet verbranden en makkelijker afvallen.

Zijn pinda's gezond?
Zowel noten als pinda's hebben een opvallend hoge voedingswaarde en zijn dus erg voedzaam. Zo zijn ze rijk aan gezonde, onverzadigde vetzuren. Die brengen een verstoord cholesterolgehalte weer in evenwicht door de ongezonde LDL- cholesterol in je bloed te verlagen. Op die manier verkleinen ze je risico op aderverkalking en op hard- en vaatziekten. In zowel noten als pinda's vinden we naast alle belangrijke vitaminen, mineralen en voedingsvezels, ook veel hoogwaardige eiwitten. Deze houden niet alleen onze gezondheid op peil, maar helpen ons ook meer vet verbranden en sneller ons gewicht verliezen.

Pinda's zijn en horen thuis in ieder gezond eetpatroon
Volgens velen horen pinda's, in tegenstelling tot noten, niet thuis in een gezond en natuurlijk voedingspatroon. Zeker niet als je iets aan je overgewicht wilt doen. Dankzij hun grote concentratie gezonde vetten en eiwitten geven zowel noten als pinda's je een snel en langdurig verzadigd gevoel. Zo heb je minder snel weer honger en zul je dus automatisch minder eten. Op die manier raak je definitief je overgewicht kwijt, zonder honger te moeten lijden.

Stabiele bloedsuikerspiegel
Omdat ze langzaam verteren en suiker langzaam afgeven aan je bloed, stabiliseren ze tegelijk onze bloedsuikerspiegel. Dat vermindert onze trek in zoet en in ongezonde tussendoortjes. Noten en pinda's, met mate gegeten, zijn zelfs uitstekend voor diabetici.

De ene soort noten is de andere niet
Noten hebben een verschillende voedingswaarde. Zo vinden we in amandelen minder ongezonde, verzadigde vetten en calorieën dan in pinda’s. Walnoten zijn op hun beurt dan weer rijker aan gezonde omega 3-vetzuren. Pinda's bevatten de meeste hoogwaardige eiwitten en minder suiker, zeker in vergelijking met bijvoorbeeld hazelnoten en pistachenoten. En zo heeft elke soort noot zijn eigen voordelen op het vlak van onze gezondheid.

Hoeveel onbewerkte noten eten per dag?
Zoals met alle voedingsproducten (behalve verse groenten) het geval is, eet je ook noten niet onbeperkt. Dagelijks een handjevol of 25 gram noten is voldoende om van al hun gezondheidsvoordelen te kunnen genieten. Varieer daarbij zoveel mogelijk, eet alle soorten noten samen met pinda's. Geef altijd de voorkeur aan onbewerkte noten. Die zijn niet alleen ongezouten, maar ook niet geroosterd en ongebrand.

Pindakaas
Hetzelfde geldt voor  pindakaas. Kies voor pure, natuurlijke pindakaas, dat uitsluitend pinda's en eventueel een snuifje zeezout bevat.