Gezond en verantwoord bruin worden de beste adviezen!
De gevaren van te veel en te lang in de zon zitten om bruin te worden, zijn inmiddels voldoende bekend. Veel mensen weten dat een overvloed aan zonlicht, zeker op warme dagen als de UV-straling hoog is, zeer schadelijk kan zijn voor de huid en algehele gezondheid. Toch willen veel mensen maar wat graag mooi bruin worden. Maar vrees niet! Gelukkig zijn er genoeg manieren, hulpmiddelen en tips om op een gezonde manier een mooie bruine huidkleur te krijgen. Hoe je zonnen verantwoord aanpakt, lees je in dit artikel.

Gebruik de juiste beschermingsmiddelen

Een van de belangrijkste manieren om te voorkomen dat je verbrand tijdens het zonnen, is het gebruik van zonnecrèmes of beschermende sprays. Door de juiste zonnebrandmiddelen te gebruiken die een goede beschermingsfactor bieden, kun je een hoop ellende voorkomen. De minimale beschermingsfactor die voor volwassen nodig is, is factor 30. Kinderen met een bleke huid kun je het beste insmeren met een beschermingsfactor 50. Vergeet niet om jezelf en/of je kind(eren) om de 2 uur opnieuw in te smeren en doe dit ook nadat je bent wezen zwemmen!

Vermijd de piekuren als je gaat zonnen

Op tropische of zomerse dagen moet je ter bescherming van jezelf uit de zon blijven als deze hoog staat. Vermijd de zon tussen 11.00 en 15.00, wanneer de UV-kracht van zonlicht op zijn sterkst is. Ga je tijdens deze piekuren wel zonnen? Zorg er dan voor dat je goed ingesmeerd bent met zonnebrandcrème én draag beschermende kleding. Ook kun je onder een parasol gaan liggen of, als je op het strand bent, je lichaam beschermen door onder een handdoek te gaan liggen. Voorkomen is altijd beter dan genezen!

Ga niet te lang in de zon zitten

Een bepalende factor die tot huidverbranding kan leiden, is ook de tijd die je in de zon zit. Zeker als je huid nog niet aan het zonlicht gewend is, is het zaak om maximaal 20 minuten in de volle zon te gaan zitten.

Let op bepaalde locaties extra op de zonnekracht

In bepaalde regio's verbrand je sneller dan gemiddeld. Vooral op plekken waar zonnestralen eenvoudig en in alle richtingen weerkaatsen, moet je goed opletten. Hiervan is bijvoorbeeld sprake als je bij de zee bent of uit varen gaat op een boot. Maar ook als je in de bergen bent waar sneeuw ligt, is het oppassen geblazen. Op heldere, zonnige dagen weerkaatst het zonlicht via de sneeuw en kun je razendsnel verbranden.

Gebruik je medicijnen? Dan moet je soms extra oppassen in de zon

Veel mensen weten niet dat bepaalde medicatie het risico op huidverbranding vergroot. Voorbeelden van merknamen die tot een verhoogd risico op verbranding in de zon leiden, zijn adapaleen, isotretinoïne en tacrolimus. Verder moet je ook oppassen als je antibiotica als doxycycline en sulfadiazine gebruikt